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School In Renens
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A new stepped building creates, together with the existing buildings, a central courtyard that unifies the school site. The facilities are positioned to ensure their optimal functioning and lighting while activating all facades. The insertion into the topography allows for the creation of a series of level accesses to the different parts of the school: the sports hall, the dojo, the classrooms and the afterschool structures.
The stepped building is drawn in plan but also in section in order to free up terraces for the classrooms on the floors. These terraces regulate the interior climate, doubling the teaching space and offering new educational opportunities. The planted railings make the school a suspended garden open to the street and the sky.
In front of the historic building, a pavilion with a square plan, turned at 45°, welcomes the school services at the entrance of the site. Thus positioned, it creates a first urban front facing the rondabout and an entrance square completed by the implementation of a linear canopy that slips between the existing trees along the avenue du Bugnon.
At the eastern end of the site, the Pépinières park is enlarged in order to open its paths more generously to the residents and children. A large staircase forming a sheltered amphitheatre creates numerous links, in terms of access and uses, with the new building.
The general composition and the multiple articulations allow for the establishment of relationships between the architecture and the landscape, between the school world and its neighborhood, between an alternative and innovative pedagogical model.

Competition for a School in Renens.
2nd Prize.
With Experience (Tristan Chadney, Laurent Esmilaire, Éric Lapierre), Ingphi, Cécile Presset and AZ Ingénieurs.
Visualization by Jeudi.wang

Un nouveau bâtiment en gradin compose, avec les bâtiments existants, une cour centrale fédératrice pour le site scolaire. Les programmes sont positionnés de manière à garantir leur fonctionnement et leur éclairage optimal tout en activant toutes les façades. L’insertion dans la topographie permet de créer une série d’accès de plain-pied aux différentes parties : la salle de sport, le dojo, les classes, les structures parascolaires.
Le gradin se dessine en plan mais également en coupe afin de dégager dans les étages des terrasses pour les salles de classe. Véritable moyen de régulation du climat intérieur, elles dédoublent l’espace pédagogique et offrent de nouvelles opportunités éducatives. Les gardes corps plantés font du collège un jardin suspendu offert à la rue et ouvrant sur le ciel.
Devant le bâtiment historique, un pavillon au plan carré, tourné à 45°, accueille les services scolaires à l’entrée du site. Ainsi positionné, il crée un premier front urbain en vis-vis avec le rond-point.
À l’extrémité est du site, le parc des Pépinières est agrandi afin d’ouvrir plus généreusement ses cheminements aux habitant·es et aux enfants. Un grand escalier formant un amphithéâtre abrité permet de créer de nombreux liens, en termes d’accès et d’usages, avec le nouveau bâtiment.
La composition générale et les multiples articulations permettent d’établir des relations entre l'architecture et le paysage, entre le monde scolaire et son quartier, entre un modèle pédagogique à la fois alternatif et innovant.

Competition for a School in Renens.
2nd Prize.
With Experience (Tristan Chadney, Laurent Esmilaire, Éric Lapierre), Ingphi, Cécile Presset and AZ Ingénieurs.
Visualization by Jeudi.wang

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